FAQ
-
Wat is de Project Barometer?
Project Barometer is een gestructureerde en laagdrempelige manier om het onderbuikgevoel binnen uw projectteam meetbaar te maken. Iedereen heeft een onderbuikgevoel en dat onderbuikgevoel is waardevol. Waardevol voor jezelf, maar ook voor het project doordat aan de hand van deze onderbuik Lees meer
-
Hoe werkt de Project Barometer?
De Project Barometer meet d.m.v. peilingen het perspectief vanuit het projectteam op de 10 belangrijkste early warning signs. Deze early warning signs helpen om de aard van mogelijke problematiek boven water te krijgen en ze bij de kern aan te pakken. Kort gezegd werkt de Project Barometer in Lees meer
-
Welke resultaten levert de Project Barometer?
Heel concreet levert de Project Barometer drie resultaten om het projectteam te helpen:
- De gespreksagenda. De uitkomsten van de Project Barometer helpen bij het creëren van een Lees meer
-
Welke stappen moet ik doorlopen om beter in control te komen?
De volgende 5 stappen geven jou de mogelijkheid om beter in control te komen van jouw project. Deze stappen doorloop je zelfstandig via jouw eigen account.
- Maak een account aan
- Maak een project aan
- Verstuur je eerste peiling
- Bespreek de resultaten met Lees meer
-
Welke projecten zijn geschikt? En welke niet?
Alle projecten waar projectteams samenwerken zijn geschikt. Wel zit er een technische beperking op het aantal toe te voegen teamleden (max. 50). In een volgende versie willen we dit verder uitbreiden. Mocht je meer teamleden willen toevoegen dan helpen wij je graag via support@projectbarometer.nl.
-
In welke fase(s) van een project kan ik de Project Barometer het beste gebruiken?
Een goede projectmanager is ten alle tijde op de hoogte van de stand van zaken, onafhankelijk van de fase van het project. Hoe eerder je begint met de Project Barometer hoe eerder je het mogelijk falen van het project kan signaleren. Kortom, direct beginnen is beter dan uitstellen.
-
Mijn team vormt een afdeling en is niet letterlijk een projectorganisatie. Kan ik de Project Barometer gebruiken?
De Project Barometer komt voort vanuit de projectenwereld, maar dezelfde thema's zijn uiteraard ook van toepassing voor teams binnen afdelingen. Laat je dus niet weerhouden door het woord project!
-
Wat zijn early warning signs?
Early warning signs zijn signalen waaraan je in een vroegtijdig stadium kan aflezen dat een project niet zijn projectdoelen/-succes gaat behalen. Voor een projectmanager is het zaak om zeer alert te zijn op dergelijke signalen. Deze signalen onderscheiden zich van de problemen die in audits en Lees meer
-
Welke early warning signs neemt de Project Barometer mee?
De Project Barometer neemt de volgende 10 early warning signs mee in zijn meting:
- Vertrouwen binnen het team
- Veiligheid om mening te uiten
- Sfeer binnen het team
- Samenwerking tussen collega's
- Werkdruk
- Ruimte en aandacht voor Lees meer
-
Hoe zijn deze early warning indicators tot stand gekomen?
De early warning indicators zijn tot stand gekomen door empirisch onderzoek van AT Osborne in samenwerking met de TU Delft. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van verscheidene interviews en case studies naar de praktijk.
-
Hoe maak ik een account aan?
Op de homepagina van projectbarometer.nl kunt u rechtsboven klikken op ‘account aanmaken’. Hier vult u uw naam, organisatie en emailadres in. Na het akkoord gaan met de algemene voorwaarden ontvangt u een activatiemail op het door u ingevulde emailadres. Met deze activatiemail kunt u uw account Lees meer
-
Ik heb een account aangemaakt, maar heb nog geen activatiemail ontvangen.
Controleer het door uw ingevulde email-adres. Als dit correct is controleer dan uw email-box 'ongewenst' of de spam-box. Mocht u daar ook geen activatiemail in hebben ontvangen mail dan naar support@projectbarometer.nl onder vermelding van de naam van uw project.
-
Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?
Klik hier om uw wachtwoord te wijzigen.
-
Moet mijn hele team een account aanmaken?
Nee. Alleen de beheerder, degene die de vragenlijst uitzendt, dient een account aan te maken. De projectleden ontvangen van het mailadres noreply@projectbarometer.nl een link naar de Barometer vragenlijst in hun mailbox waarmee zij anoniem de vragen kunnen beantwoorden. LET OP: het kan zijn Lees meer
-
Moet ik een programma installeren?
Nee. De Project Barometer is een web-based app. Dit betekent dat de Barometer in een online omgeving wordt afgenomen. Je hoeft hiervoor niks te downloaden.
-
De Project Barometer is gratis. Waarom?
AT Osborne helpt zijn opdrachtgevers continu met het herstellen en verbeteren van projectmanagement. Deze ervaring hebben wij gebruikt voor Project Barometer om ook deze kennis weer te delen.
-
Ik wil meer functionaliteiten toevoegen, kan dat?
AT Osborne streeft naar het continue verbeteren van haar diensten, evenals het verbeteren van deze Project Barometer. Op dit moment is het nog niet mogelijk als gebruiker meer functionaliteiten toe te voegen. Wel is ATO bezig met het uitwerken van toevoegingen aan de barometer. Heeft u Lees meer
-
Kan ik zelf ook vragen toevoegen/verwijderen?
Ja, je kunt zelf vragen toevoegen/verwijderen. Voor het versturen van de enquête is het mogelijk standaardvragen uit de Barometer die je niet wilt meenemen uit te vinken. Deze vragen worden nu niet gesteld. Naast de standaard ingestelde vragen is er de mogelijkheid om drie open vragen toe te Lees meer
-
Hoeveel projectleden kan ik toevoegen?
Op dit moment is het mogelijk tot wel 50 projectleden toe te voegen aan één enkele peiling. Wanneer u behoefte heeft aan het toevoegen van meer projectleden op regelmatige basis, neem dan contact op met ‘support@projectbarometer.nl’.
-
Hoe weet ik wie de vragenlijst al hebben ingevuld?
Door in te loggen op je account op projectbarometer.nl kun je voortgang van de Barometer bij houden. Hier is in te zien hoeveel van de projectleden de vragenlijst al hebben ingevuld en kan er een reminder gestuurd worden aan de overige deelnemers. Om de anonimiteit voor de projectleden te Lees meer
-
De projectleden vullen de Project Barometer anoniem in. Hoe wordt dit geborgd?
Projectleden ontvangen de uitnodiging voor de peiling in een persoonlijk verstrekte email. Het moment dat het projectlid overgaat tot het invullen van de peiling worden de reacties inhoudelijk niet gekoppeld aan de persoonlijk verstrekte link. Wel is het mogelijk om via het systeem de Lees meer
-
Teamleden geven aan dat zij de mail met de link niet hebben ontvangen. Hoe ga ik daarmee om?
Check of het mailadres dat in de barometer is ingevoerd juist is. Verbeter indien nodig. De mail met de link wordt verstuurd van het mailadres noreply@projectbarometer.nl. Doordat dit adres door bepaalde firewalls als spam wordt beschouwd kan Lees meer
-
Wat moet ik beschouwen als ‘mijn team’?
Afhankelijk of dit heel duidelijk zichtbaar is (bijvoorbeeld als je de barometer met 1 team invult), of in een bredere afdeling (met meer of minder expliciet gedefinieerde teams) raden wij je aan om in je uitnodiging expliciet te vermelden welk team de teamleden voor ogen dienen te houden bij Lees meer
-
Wat wordt er verstaan onder ‘omgeving’ van het project?
Hier kunnen verschillende interpretaties over zijn, bijvoorbeeld ‘andere projectleden buiten jouw team waar je mee samenwerkt binnen dit project’ of juist ‘bewoners en eigenaren die hinder van het project kunnen ondervinden’. Wij raden aan om in de uitnodiging expliciet te vermelden wat voor de Lees meer
-
Teamleden geven aan dat bepaalde vragen lastig zijn in te vullen of niet van toepassing zijn.
De barometer laat niet toe om een vraag onbeantwoord te laten als de beheerder de betreffende vraag wel heeft aangevinkt. Dit hebben we gedaan om mensen zoveel mogelijk te bewegen een vraag wel te beantwoorden. Adviseer betreffende teamleden om in dit geval niet de extremen ‘heel goed’ of ‘heel Lees meer
-
Waarom is er geen optie ‘geen mening’ of ‘niet van toepassing’?
Om te voorkomen dat teamleden steeds in het midden gaan zitten met hun antwoorden, waardoor er geen significante uitkomsten komen hebben we gekozen voor een vierpunts-schaal. De barometer laat niet toe om een vraag onbeantwoord te laten als de beheerder de betreffende vraag wel heeft Lees meer
-
Sommige indicators zijn zorgelijk, wat betekent dit?
Het feit dat sommige indicatoren zorgelijk zijn in de peiling geeft geen reden tot paniek. De indicatoren geven de onderbuikgevoelens binnen uw project weer. Deze indicatoren kunnen als waarschuwingssignalen fungeren voor het out of control raken van uw project. Dit betekent dat de indicatoren Lees meer
-
Hoe ziet het resultaat eruit?
De resultaten van de peiling zijn eenvoudig te interpreteren doordat deze volledig visueel weergegeven zijn. De resultaten van de meerkeuzevragen worden in 10 ‘early warning signs’ of thema’s weergegeven. Per thema wordt de score aangegeven. De resultaten op de 10 verschillende early warning Lees meer
-
Hoe wordt de score berekend?
De score op de verschillende thema’s worden berekend aan de hand van de reacties op stellingen die zich verhouden tot een betreffend thema. De respondenten reageren op deze stellingen op een 4 punten schaal, lopend van ‘erg goed’, ‘goed’, ‘slecht’ tot ‘erg slecht’. Aan de hand van deze Lees meer
-
Kan ik ook een trendanalyse maken?
Ja. Het is mogelijk om een trendanalyse te maken van de resultaten van de Project Barometer. Door het meerdere malen uitsturen van peilingen worden de resultaten van de verschillende peilingen naast elkaar weergegeven in het tabblad Trendanalyse. Door middel van deze trendanalyse is het Lees meer
-
De uitkomst van de Project Barometer is binnen, en nu?
Het gesprek over de uitkomsten van de Project Barometer is in feite belangrijker dan de meting zelf. Naar aanleiding van de uitkomsten ga je met elkaar op zoek naar de onderliggende oorzaken van slecht scorende aspecten. Voor duurzame effecten dienen interventies op die oorzaken te worden Lees meer
-
Welke middelen heb ik om beter in control te komen van mijn projecten?
De Project Barometer biedt een aantal middelen om direct aan de slag te gaan met de resultaten van de peiling. De resultaatpagina geeft inzicht in de thema’s die (al dan niet) zorgelijk zijn binnen het project. Hierop baseert de Barometer een gespreksagenda waarin de meest belangrijke thema’s Lees meer
-
Introduceer het doel en gebruik van de Project Barometer bij je projectteam.
De ervaring leert dat het verstandig is om het gebruik van de Project Barometer bij het team aan te kondigen. Vertel het team tijdens de bijeenkomst of in een mail over het instrument en het doel hiervan. Om je hierbij te helpen kan je gebruik maken van een standaard Lees meer
-
Maak afspraken met je projectteam over de opvolging van de resultaten
De meeste teamleden willen graag weten wat er met hun bijdrage in de Project Barometer wordt gedaan. Het is daarom handig om bij je introductie aan te geven hoe je opvolging geeft aan de resultaten. Voorbeeld hierbij zijn:
- De resultaten worden per kwartaal in het Lees meer
-
Verstuur de Project Barometer periodiek
Vanaf de eerste peiling geeft de Project Barometer informatie over de stand van zaken bij jouw project. De ervaring leert dat je dergelijke reflectiemomenten periodiek moet organiseren om structurele verbeteringen te behalen. Koppel de peilingen bijvoorbeeld aan je managementcyclus. Je kan in Lees meer
-
Wat gebeurt er met mijn contactgegevens?
AT Osborne verstrekt geen informatie aan derden. Daarnaast zal AT Osborne zal uw contactgegevens niet langer bewaren dan nodig is om de doelen te realiseren waarvoor uw gegevens bewaard worden. Onze bewaartermijn van de informatie is standaard 5 jaar. De Project Barometer gebruikt alleen Lees meer
-
Wat gebeurt er met de ingevoerde gegevens?
AT Osborne verwerkt uw persoonsgegevens voor de volgende doelen:
- -Om de mogelijkheid te bieden een account aan te maken
- -Om resultaten met u en uw project te delen.
-
Is mijn informatie veilig opgeslagen?
AT Osborne neemt de bescherming van uw gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Als u de indruk heeft dat uw gegevens niet goed beveiligd zijn of er aanwijzingen zijn van Lees meer